"Äääöör de braooo elle?"

Sverige har fått Hybris!

Jag har länge tänkt på hur vi beter oss här vi vårt avlånga land när det kommer till hälsningar och möten.
Utifrån vad jag har sett i min dagliga miljö så har Sverige fått hybris och tror att vi "måste" vara trevliga även fast vi inte känner för det, om inte så gömmer vi oss istället för att vara "otrevliga".

Det jag speciellt tänker på är möten med personer som inte riktigt är i din närmaste vänskaps-krets, men inte heller en "total stranger".  Den här personen är den man kan börja prata minnen med klockan 2 på cafét, eller möta på NK mellan hängen, för att sedan fråga lite snabba 1 2 3 frågor. Helt enkelt en fullt reko distans polare.

Men saken blir när man träffar personen i ett icke "part mode" eller inte med någon uppenbar frågeställning, då kommer den fega men snälla Svensken fram i oss.
Vi säger att jag går gående på biblioteksgatan, också känd som gatan där man just gör osmakliga möten med alla man inte känner för att träffa. How ever, jag går ner mot min boning då jag plötsligt på distans ser "vännen" kommas gående vid kapplans. "Fan" tänker jag, inte nu. Jag ser risig ut, stressad, pallar inte. Flera scenarion kan tänkas. Men han ser mig också, våra blickar möts lite halft men inte tillräckligt för att det är deffenetivt säkert att man såg den andra, något man kan hävda vid det efterföljande mötet, "nä men oj, jag såg inte dig", men det är så klart helt självklart att man såg varandra, Man är inte 86 och bor på solhöjdens pensionat.
image99
Nu börjar det ialla fall närma sig ett "encounter" av hög grad, ingen av oss vill stanna och prata, samt tackvare hur förrädisk liten gatan är så går inte ett snabbt avvik i annan riktning utan att man ser ut som ett riktigt jubel.

The Encounter
NU möts vi, det känns som "the battle of Alamo" men nu är det dags att ta tjuren vid hornen....vi säger båda samtidigt "ööääarr det braao elle?" och sen går vi lika snabbt som vi sågs....



????

Är det bara jag som känner igen mig och tycker att detta är något av det töntigaste som existerar?
Jag menar, vad får vi egentligen sagt? Jo...Inget! ingen svarade på den andres fråga, man lyssnade väll inte enns, eller rättare sagt man behövde inte lyssna för man visste 10 meter innan vad man skulle säga och vad som skulle komma tillbaka. Vi vill bara få det överstökat och samtidigt inte varit "dumma" eller "otrevliga" och bara nickat, eller kanske tagit tiden att ställa en RIKTIG FRÅGA!!!! Men det gör vi inte, dock händer det att vi säger jo det är bra. Men vad betyder bra? Är det bra som att du vunnit på lotto, är det bra för att du inte dött i cancer? "Bra" är det mest allmänna och random ord som finns.

Jag har då undrat över hur det skulle vara om man bröt mönstret och sa något i stil med "Nej det är inte bra, jag mår skit dåligt, jag har diarée, ont i huvet, jag har urinvägsinfektion och jag har köpt upp alla mina pengar på smöre bröd. Skulle personen då vända sig om och ta sig tid åt mig? eller skulle personen bara fortsätta i det robott likna mönster den haft innan och inte enns uppfatta störningen för att han/hon är så säker på att svaret just var "bra" eller "äääööörr de braaoo elle?".

Är vi så tråkiga i det här landet? Japp det är vi!




Viss överdramatisering förekom......

GOD SAVE THE QUEEN
/F.Urde


Japan, Japan och åter Japan....Del 2: Final Home


Final Homme.
image94
Som namnet säger, "det sista hemmet" är precis vad detta andra Japanska märket jag ska prata om står för.

Final Home är ett märke som fått inspirationen ifrån ett sorts domedags upplägg där man ska kunna använda sina kläder för att överleva i den urbana världen. ett koncept som varit mycket populärt i många år och uppmärksammat av märken som Cp company och Stone Island. Men nu är det Japan och det Japanska klädmärket Final Home. Den ultimata kollektionen är vad man kallat den, kläderna som ska rädda dig. Mer än domedags teorin så har inspirationen faktiskt kommit från hemlösa i New York. 

Det var när man såg en man mitt i den kalla vinter kylan stanna upp och öppna sin jacka för att fylla den med tidningar för en isolerande effekt mot kylan. Detta snappade man upp och gjorde en nylon parka image93 
Om ni tittar noga på parkan så ser ni att det är mer än en dragkjedja och att jackan ser ut som endast en vindjacka (väldigt tunn). Nu kommer själva ideén, de andra dragkjedorna representerar utrymmen för "stuffing" helt enkelt utfyllnad så att jackan kan göras till en varm vinter jacka. Ser ni inspirationen? Här återkommer de hemlösas isolerings taktik i en annan tappning. Men att inspireras av de hemlösa och göra en jacka som nästintill är ett hån mot deras sätt att hålla sig varma på ville inte Final Home. Därför bröt man ner hela grejen ännu mer genom att göra det hela till något lite "fånigt", meningen är att du ska "stuffa" jackan så den blir varm. Självklart kan du göra som de hemlösa och stoppa med tidningar. Men om du vill följa hur Final Homes design är så ska du stoppa med  bland annat sånna här:
image95
Dun björnar...... och andra gosse djur (men om du vill vara lite tråkig så finns vanliga fyrkantiga rutor av dun som du kan använda, men då är du en mes ;)
Något som verkligen bryter ner hela anspelningen på de hemlösa och deras situation i den urbana djungeln. Det blir helt enkelt en rolig grej över en hemsk sak som domedagen.


Och så här är det man vill att jackan ska användas, som ett riktigt redskap.

image96

Utöver jackorna så har man även tänkt vidare i idén om den ultimata överlevaren, nämligen survival T-shirts som är vakuumförpackade till storleken av ett halvt dvd fodral. Allt för att du ska kunna bära med dig en hel garderob i storleken av en sko kartong (mycket kul idé tycker jag själv) och så här ser en vakuum T-shirt ut:

image97

Där trycket som ni ser är informations listor, där du skriver ditt namn osv.

Här under är Final home soffan i kartong och det finns fyndiga saker som chocklad ljus som du kan använda för ljus eller måltid. Listan är oändlig på vad dessa kluriga Japaner har hitta på. Men att det är coolt, är det ingen tvekan om!

image98



GOD SAVE THE QUEEN.....AND JAPAN!

/F.Urde



Bilder från: Finalhome.com och Nittygritty.se


Japan, Japan och åter Japan....Del 1: Kitsuné

Är Japan verkligen så otroligt som vi fått inpräntat i våra huvuden? från att vi för första gången sett en manga serie eller en gnutta japansk design, så har svaret för de flesta blivit ja.

I mitt förra inlägg så förklarade jag hur mycket jag ser upp till Tsumori Chisato och hennes design. Den här gången ska jag presentera 2 andra Japanska märken ett som jag tyckt om länge och ett helt ny funnet märke som jag upptäckt under min tid på Nitty Gritty.

Märkena jag ska prata om är Kitsuné och Final Home. Båda Japan baserade och båda härligt speciella...

Kitsuné
Det Japansk/Franska märket Kitsuné är kanske den av de 2 nämnda märkena som jag tycker bäst om.
Skapades 2001 av Masaya Kuroki och Gildas Loaec som är en före detta medlem av Daft Punk, kände att de ville samla all sin inspiration och kunnighet inom musik och design för att skapa deras egna skivbolag där de kunde visa hur riktig musik skulle vara (enligt dem själva). Skivbolaget döptes till Kistuné, som är Japanska för den lilla röd räven. Som också blivit motivet för deras så kallade ready-to-wear logga. Ready to wear kollektionen bygger på fina tyger och passformer.
image88
Här ser vi en 100% cashmiree cardigan.

Märket Kitsuné är mer än bara ett märke för kläder, det är nämligen i grund och botten ett skiv bolag för progressiv elektronika och house (enligt mig ett av det bättre skivbolagen för den sortens musik) och är några som inte behöver någon presentation om du gillar den här typen av musik. Kitsuné är som sagt ett Japanskt/Franskt märke som verkligen tagit de bästa av dessa 2 världar, man är i väldigt hög grad i samverkan med Paris och den tunga, välkända club kulturen som råder i denna metropol av design och musik (allt estetiskt som finns!!!!). Man säger sig vilja ändra hur electron musik och progressiv house är.... samtidigt som man är grymma på den fashionabla biten med sina super fina kläder.
Jag menar att Kitsuné är ett framtidens mode/design/musik företag, som full följt kundkretsens behov i alla vinklar. image89


I sin vision av att man ska visa hur electro musik ska vara så har man släppt en rad samlings album som är döpta till "Maison" x,1,2,3... osv. Det är här man levt ut den egna bilden av hur musiken ska egentligen vara. Vilket gjort att de fått en enorm kult status i club världen.

Kitsuné är något som alla borde ta en extra kik på innan de går och lägger sig till kojs, för detta är FUCKING SWEET!

GOD SAVE THE QUEEN.... AND JAPAN!
/F.Urde


Tsumori Chisato: En gudinna på mönster.

image85

Jag ska prata om en av våra Japanska designers som vi har på Nitty gritty, en designer jag beundrar väldigt mycket för hennes otroliga själ hon lägger ner i sina verk, som mer kan kallas konstverk än kläder. Detaljerna och färgerna är helt exceptionella, det här är kläder på en helt annan nivå än t.ex. prada. Den jag ska prata om är Tsumori Chisato. Som med allt ovannämnt tagit min uppmärksamhet och gjort det hela till ett blogg inlägg här på min blogg.  


THE TSUMORI STORY:

Tsumori Chiasato pluggade på den kända japanska fashion skolan Bunka Fashion College, där hon efter sin examen 1977 började jobba hos en annan känd japansk designer, nämligen Issey Miyake. Det var här hon lärde sig grunderna i mode branschen, hon visade upp sin kunskap och imponerade på Issey så mycket att hon fick ta över sportkollektionen och bli dess chefsdesigner. Kollektionen hete  "Issey sport", men detta lät man Tsumori döpa om till "I.S Chisato Tsumori design" och det var nu det verkligen tog fart, nu är det tidigt 80tal och efter stora framgångar i sin sport kollektion så blir hon kort därefter belönad också med det prestigefyllda priset "Mainichi Fashion Award" i kategorin för bästanykomling. (Ett pris hon fått ytterligare en gång, 2002, men då i kategorin Bästa designer.) Men efter nästan 13 år som framgångsrik och mycket uppskattad designer på Issey Miyake valde Chisato år 1990 att satsa på en egen karriär och inte längre stå i skuggan, då startade hon varumärket "Tsumori Chisato". Utvecklingen har varit mycket gynnsam men gått i kontrollerad takt. Idag finns närmare 50 försäljningsställen över hela Asien. Flaggskeppsbutiken finns i Aoyama i Japan och i Europa är motsvarigheten belägen i Paris.

image84

Vad som kännertecknar hennes design är inslagen av romantik och fantasi. Vilket gör dem unika Och det är  just det unika är viktigt för Tsumori Chisato. Som hennes slogan lyder "Att utgå från sig själv - älska sig själv - och tänka på originalitet framför marknadsföring" är nyckelord i hennes designarbete. Här finns inga språkbarriärer utan alla ska kunna ta del av hennes design och hon vill mer än gärna dela med sig. Tsumoris sett att få in en sorts saga och fantasi genom unika mönster och ädla material är väldigt vackert enligt mig, jag får associationer till gamla japanska målningar samt gamal arkitektur i hennes design, många av kläderna har inslag av kimono och andra klassiska japanska plagg. Och för att få de klassiska med en ny touch så är hon flitig på att smycka med paljetter, guldtråd, broderier och smycken. Denna skickliga lek med vackra material och färger ger bilden av Tsumori Chisato, någon jag beundrar.
 image83
GOD SAVE THE QUEEN
/F.Urde


Efter en lång tystnad är jag tillbaka, men med ett "drog" problem....

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och börjat blogga igen.

Anledningen till det stora uppehållet är det faktum att jag jobbar hel tid =D.
Vilket medfört något nytt i mitt liv, nämligen trötthet!

Idag ska jag prata om en hemsk faktor med mitt älskling jobb på NittyGritty, nämligen tröst shoppingen.
Den senaste månaden har jag tröst shoppat för hela min gångna lön, jag hittar hela tiden nya saker som jag bara måste ha i butiken. Det har blivit en drog mina vänner!

Månadens inköp:
  image80
Övre: Stone island tröja. Nedre: Cp company jacka.
image81     
Samt ett par Miu Miu kostym skor, 2 par bernad zins kostym byxor, 1 par lee golden label jeans och en Marin blå prada mössa. (tyvärr inga bilder)


Jag pratar aldrig om vad saker kostar, men jag kan försäkra er om att det blivit en del. Något jag också upptäckt är att jag går mer och mer i min klädstil till att klä mig som en "Casual", en stil jag alltid lite beundrat på vissa sätt, jag är en "sucker" för brittiskt herr mode, synd bara att vissa av kläderna förknippas med ligister.... nå väl! så länge man inte är någon så är det fan bara att köra på . Men det är väll "the side effect" av att jobba på ett ställe som säljer stone island och Cp company.

GOD SAVE THE QUEEN!
/F.Urde